dag 25, Naar Kimberley en jarig

7 november 2017 - Pretoria, Zuid-Afrika

vroeg op vandaag want we gaan om 7.15 rijden. Ik mag na het ontbijt de bus niet in en moet in de lobby wachten, het is mijn verjaardag vandaag. Heeel onopvallend wordt ik afgeleid door Philip, we bewonderen alle houten dieren in de lobby . Dan mag ik de bus in, die is versierd met ballonnen en wc papier en er wordt voor mij gezongen. Met zn allen hebben ze een fles Amarula gekocht als cadeau. Sidney onze reisleider, heeft voor een chocolade taart gezorgd, die eten we straks bij de koffiestop Een leuk begin van mijn verjaardag. We gaan rijden want we hebben een lange rit voor de boeg. In Uppintong stoppen we voor koffie, taart en een plas. Daarna rijden we door. We komen om 12.00 aan in Griekwastad, waar we de lunch gebruiken, een mooi oud gebouw dat nog in oude stijl is ingericht. Dan door naar Kimberley waar we om 14.00 zijn, ingecheckt in het hotel en de bus weer in op weg naar het Grote Gat. Dit is de oude diamantmijn, dit was eerst een heuvel maar door de vonst van diamanten is het een gat geworden van 1 km diep. Het is een hele oude vulkaan die in de pijp een diamantlaag had. Hij staat nu vol water en is in 1914 gesloten omdat de diamant vondst tegen ging vallen en de kwaliteit terug liep. Bij het Grote Gat is ook een soort openluchtmuseum waar we nog even konden rond kijken, wat mij betreft had dit langer gemogen. Daarna worden we afgezet bij een winkelcentrum om te shoppen en te eten want bij het hotel is niets. Maar om 18.00 gaat alles dicht behalve een paar eettentjes. Om 19.30 worden we opgehaald en drinken we met een aantal buiten nog iets, het is lekker van temperatuur. Al met al een gezellige leuke dag gehad.