Dag 10, Swakopmund

13 september 2022 - Swakopmund, Namibië

Om 8.00 klaar staan, we worden opgehaald door een busje om een boottocht te maken op  zoek naar dolfijnen en walvissen,  er worden nog meer mensen opgehaald en dan rijden we naar Walvisbaai waar we de boot/catamaran op gaan. Het is een aardige groep aan boord maar de crew heeft alles onder controle. Er is koffie, thee en chocomelk aan boord. Het is er mistig en koud. Voor we goed en wel varen komt er een pelsrob aan boord, lekker visje halen. Hij blijft een tijdje aan boord, dan is het klaar en vertrekt hij. Dan land er een pelikaan aan boord, ook die komt een visje halen. Wat een maffe beesten zijn dat. Hij laat zich aaien en iedereen wil met hem op de foto. Dan wordt er meer gas gegeven, er is een walvis gespot. Even later zien we een aantal boten stil liggen en jawel er komt een walvis boven adem halen. We blijven de walvis volgen en zien hem nog een aantal keer boven komen. Maar telkens niet met een staart boven water, ik vermoed omdat het hier niet heel erg diep is. Dan zijn we hem kwijt en varen we verder. Dan zien we een dolfijn, die zien we verschillende keren. Ook vlak naast de boot.  Ook die raken we op een gegeven moment kwijt. Dan vaart de schipper naar de landtong waar een behoorlijke kolonie pelsrobben huist. Wat een herrie kunnen die maken. We zien een kleine pinguin ertussen lopen, hij lijkt wel verdwaalt. Ook zijn er  hier nog een aantal flamingo’s te vinden. Dan varen we weer weg op zoek naar meer dieren, er wordt weer een walvis gezien. Deze zien we meerdere keren boven komen en op een gegeven moment maakt hij een hele grote sprong boven water op zo’n 100 meter van de boot. Jammer genoeg  niet op de foto alleen de grote plons na afloop.

Tussendoor worden we voorzien van koffiesherry, ander drinken, dekens tegen de kou en uiteindelijk ook oester met champagne. Oesters zijn aan ons niet besteed, jakkie, vieze glibber dingen. Gelukkig is er daarnaast nog een soort lunchpakket met lekkere kaas en worst en een soort bitterbal.  Rond 12.00 zijn we terug in de haven, even naar het toilet en de bus weer in terug naar ons hotel.

Nu even rust tot 14.30 dan ga ik, Els, met een grote groep een fietstocht maken door de townships. Eerst heb ik een fiets die veel te klein is, zo kan ik niet fietsen. Met nogal wat moeite wordt de fiets aangepast en is hij goed. We fietsen naar de rand van de stad waar het township is. Het eerste stuk is nog redelijk netjes, maar hoe verder je rijdt hoe armoediger het wordt. Wel worden we continu gedag gezegd door kinderen maar ook door volwassenen. Onze tour brengt geld binnen in het township. Eerst stoppen we bij een soort markt waar gedroogde vis, spinazie, bonen en meer etenswaar wordt verkocht. Een stukje verder zit een jonge vrouw een monkeyfruit, kalebas, verkocht. Er wordt er 1 open gemaakt met een steen, erin zit een soort gelei met grote pitten, de gelei is mierzoet, de pitten spuug je uit maar die worden wel bewaard om opnieuw te planten. Dan fietsen we verder naar een oude dame van de Heron stam, zij zit in kledij van deze stam. Nico, onze gids verteld het een en ander over de gebruiken van de stam. We mogen foto’s maken en dan gaan we door naar een vrouw van de Himba stam. Zij is een kruiden genezeres, hier worden wat dingen doorgegeven en verteld waar het voor is. Hier had ik zo iets van: het zal wel, ik kan het niet controleren. Maar ook was er hier een vrouwen empower groep die spullen verkocht die door de vrouwen zijn gemaakt. Zij krijgen dan ook het geld. Hier een mooie hanger en een olifantje gekocht. Dan weer op de fiets naar het volgende adres, een eenvoudig huisje met daarin een behoorlijke keuken met goed gietijzeren pannen waarin ze gekookt had. We kregen een bord met een soort stevige pap met spinazie en gekookte en gekruide wormen. Van alles hebben we geproefd, van de pap maak je een balletje en die doop je in de spinazie, goed te eten. De wormen vond ik erg pittig en niet bijzonder, beetje gummie achtig. Dan rijden we terug naar het punt waar we de fiets inleveren en we worden terug gereden naar ons hotel, het is 18.00 en Dirk is nog niet terug van zijn uitje.

Dirk word om 15.00 opgehaald met de 2 jongedames uit onze groep. Zij gaan quad rijden in de duinen, erg gaaf!! Ze rijden maximaal ongeveer 65 km per uur en rijden 2 uur rond. Maar omdat ze met een kleine groepje zijn gaan ze veel verder dan anders. Vandaar dat ze ook later terug zijn dan verwacht. Rond 18.15 zijn ze weer binnen, Dirk zijn baard en haar is helemaal geel van het zand. Ook zijn jas en broek zitten vol met zand. Uitkloppen werkt maar een klein beetje. Gelukkig is er nog een schone broek en zijn jas met een natte sok af genomen om het weer een beetje toonbaar te maken. Dirk lekker douchen en daarna even rust, rond 19.00 gaan we op zoek naar een restaurant. We gaan naar Napolitano, lekker pizza eten met chocolademouse erna. Dan terug naar ons hotel, we zijn moe dus lekker slapen.