dag 14 en 15, Etosha Game Drive

19 september 2022 - Etosha Safari Camp, Namibië

Dag 14 en 15, Game Drive Etosha

Een vroege start, om 6.45 vertrekken want om 7.00 stappen we over op de open wagens voor de game drive. Het is nog behoorlijk koud als we weg rijden om 7.00. Polo onze chauffeur en gids rijd ons naar een waterhole en daar is het druk met auto’s. Wat blijkt, er is een groep leeuwen die in de nacht een oryx of gemsbok hebben gedood, de hele familie leeuw ligt te smullen. De groep ligt op een kleine afstand van de wagens en we hebben goed zicht, het karkas is al redelijk weggegeten. Maar wat een schouwspel, de kou is totaal vergeten,  een mannetje met 4 vrouwtjes en een stuk of 5 jongen liggen te eten van het vlees. Er dwalen wat jakhalzen rond en er zitten arenden in de bomen. Die zitten allen te wachten tot ze de kans krijgen om wat mee te eten. We blijven hier wel 2 uur want telkens gebeurd er iets wat we willen zien. Aan het eind gaan de leeuwen drinken bij de waterhole en daarna zoeken ze een plaats om te gaan slapen.

Wij rijden dan verder op zoek naar ander wild, we zien giraffes, zebra’s, antilopen, gemsbokken en heel veel andere antilopen. In de verte zien we olifanten en op het eind van de dag toch nog een neushoorn. Wat een dag hebben we beleefd. En morgen hebben we weer een dag game drive.

Ook dag 2 weer vroeg starten, het is weer bar koud, we rijden dieper het park in want we eindigen vandaag in het andere lodge in het park. Polo is weer onze chauffeur en gids. Hij verteld weer heel veel over de dieren en hij stopt ook als hij mooie vogels ziet. Onze eerste stop is bij en waterhole waar 3 mannetjes olifanten staan te drinken en te spetteren. Als ze eindelijk klaar zijn lopen ze recht op onze truck af om er op een paar meter langs te gaan, we zitten eerste rang. Dan weer door naar een andere plek, onderweg weer zebra’s, giraffes, antilopen gezien, dan zien we een hyena gaan, deze een tijdje gevolgd en hij sluit zich aan bij een groep van 5. De groep is op weg naar een waterhole maar omdat het druk op de weg is die zij moeten oversteken blijven ze liggen. Wij gaan door naar de waterhole, daar staat een grote groep olifanten te drinken en te badderen. Er zijn heel veel jonge olifanten bij. Het is een spectakel van jewelste. Telkens komen er nieuwe groepen olifanten aan die ook komen drinken en badderen. Ertussen door lopen nog zebra’s en giraffes. Het is alsof je in een film van National Geografic  zit.

Dan gaan we naar Halali, het kamp waar we vannacht slapen, Dirk onze chauffeur is er al met onze koffers. We kunnen onze kamer al in, daar eten we wat crackers met kaas. Een uitgebreide lunch hebben we geen zin in, we zitten nog vol van vanmorgen. Om 14.30 gaan we weer op pad en we rijden een stuk, dan zien we een leeuw onder een boom liggen, 75 meter verderop liggen er man en vrouwtjes leeuw. Zij paren om de 15 minuten en dat gaat zo’n 4 dagen door. De leeuw onder de boom is ook een mannetje en hij zal als hij de kans krijgt ook willen paren met het wijfje. Daarom is haar man erg beschermend en ligt hij tussen haar en de ander man in. We zien ze een paar keer paren, dat gaat met wat gebrul gepaard. Een imposant gezicht en gehoor. Wij rijden een stuk verder en daar liggen 2 leeuwinnen te slapen langs de rand van de weg. We kunnen mooie foto’s maken.

Dan rijden we door naar een andere waterhole, daar is niet zoveel te zien. Nog een keer langs de leeuwen en dan terug naar ons resort. We zijn allemaal moe maar zo enthousiast over wat we allemaal gezien hebben. We zeggen Polo onze chauffeur gedag en gaan met elkaar nog wat drinken.

Tegen 19.00 lopen ik met de groep naar de buitenrand van het resort, daar is nog een waterhole en kunnen we een mooie zonsondergang zien. We zijn muisstil want er kan ook van alles aan wild komen drinken. De zon is net onder en het is schemerig als er een leeuwin komt drinken, daarna is het stil en loopt een groot deel terug waaronder ik, we zijn moe en hongerig dus gauw douchen, aankleden en aan tafel. We waren al gewaarschuwd dat het eten hier niet zo goed zou zijn en dat klopte aardig, het vlees is lauw, de aardappels en groente koud. We doen het er maar mee want de keuken kan het niet aan. Dan afrekenen, ook een chaos, en dan naar bed.

1. Adri.:
    25 september 2022
    Wat een belevenissen!!! Wauw!