dag 9 naar Swakopmund

12 september 2022 - Swakopmund, Namibië

Vertrek om 8.00, na een lekker ontbijt en de koffers weer ingepakt. Dat gaat steeds vlugger want we halen er maar weinig uit. Meestal pakken we het meeste ’s avonds al weer in.

We rijden eerst door een stuk tussen de bergen door in een brede vallei, het is wel gravel pad dus we schudden aardig door elkaar. Dirk de chauffeur probeert de ergste stukken te omzeilen maar dat kan niet altijd. Hoe verder we noordwaarts rijden hoe leger het landschap wordt. Grote vlaktes met geel gras en hier en daar een struik of boompje en dan weer een bergrug waar we door en overheen moeten. Sommige proberen te lezen maar dat lukt meestal niet. Mijn haakwerk blijft in de tas want ook dat lukt niet. Zo hier en daar zien we een spitsbok of struisvogel. Verder zitten we te kletsen en laten het over ons heen komen. Tussendoor een stop in Solitaire, daar is koffie met koek en slaan we broodjes in voor de lunch.

Over dit plaatsje is een boek geschreven door een bekende nederlander Ton van der Lee. Volgens Alette een aanrader om te lezen. Ze weet alleen niet of het nog te koop is. Later gegoogeld en het is bij Bol.com nog te koop. Mooi voor op mijn lijstje.

We zien elektriciteit draden verschijnen dus naderen we de bewoonde wereld. We komen langs het vliegveld van Walvisbaai, daar rijden we eerst naar de baai waar een behoorlijke groep flamingo’s zit. Wat mooie foto’s kunnen maken. Dan rijden we door naar Swakopmund, dit ligt 30 km verderop. We rijden over een weg met aan beide zijden zand en een rij palmen. En aan een kant zien we de zee.

In Swakopmund rijden we een rondje zodat Alette ons alles kan wijzen wat interessant is om te bekijken, waar we geld kunnen pinnen en de leuke restaurants. Dan komen we bij ons hotel. Van buiten een niet bijzonder gebouw maar van binnen erg leuk. Mooi kleur gebruik, onze kamers liggen aan een soort straatje met planten en allemaal trappen. Per verdieping 2 kamers. Ook de kamers mooi van kleur en lekker ruim. De kleuren zijn door het hele hotel aquablauw met rood en wit.

De koffers in de kamer gezet en de kleine rugzak gepakt om een rondje te gaan lopen, beetje beweging na een dag in de bus is lekker. Eerst lopen we richting de vuurtoren en de pier, het is droog en zonnig maar wel fris. Onze jas zit zeker niet in de weg. Wel een heel verschil met de afgelopen dagen, toen zat onze jas in de koffer.

Swakopmund is een van origine een duitse stad en dat is duidelijk merkbaar, overal vakwerk huizen en er wordt veel duits gesproken. De pier is oud maar we kunnen er wel op, aan het eind zit een restaurant maar het is nog veel te vroeg om te gaan eten. De golven beuken tegen de palen met groot geweld. We hebben vanaf het einde een mooi zicht op de stad. Dan gaan we terug naar de stad, en lopen een rondje, mooie brede straten met veel gekleurde huizen. We zoeken een bank om Namibische dollars te halen. Hiervan moeten we er niet teveel hebben want deze kunnen we thuis niet inwisselen. Wel leuk voor op mijn tafel. We kunnen maar 2000 dollar , €120.00, per keer pinnen dus 2x naar een automaat op zoek. We zijn hier nog wel even en in de volgende plaatsen is er niet altijd wifi voor een pinmachine. Dus de Visa kaart is niet altijd bruikbaar.

We gaan nog een uurtje terug naar de kamer om even rustig te zitten, om 19.00 gaan we op pad om te eten, lekker even samen. We gaan naar een echt Duits restaurant, het Brauhaus. Volgens Alette vaak vol en druk maar we treffen het, er is nog plaats. We eten heerlijk, Dirk een spies en ik een heerlijke schnitzel. Er zit aan een tafel verderop een groep jongelui met grote laarzen bier, opeens beginnen zij te zingen onder begeleiding van gitaar. Ze zingen duitse volksliedjes. Tussen de liedjes wat pauze maar het is erg leuk om te horen. Dit doen ze vast vaker want het klinkt goed. We blijven wat langer zitten want het is erg gezellig. Uiteindelijk wandelen we rond 22.00 terug naar het hotel, we zijn moe en gaan slapen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Wenda ter Horst:
    14 september 2022
    Leuk jullie verhalen te lezen. Ik ben nog 3 dagen gaan fietsen. Was heerlijk weer. Geniet er nog van. Groetjes Wenda