dag 19 Kaapstad

1 november 2017 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Na 12 uur slapen gelukkig weer wat opgeknapt. Wel slap op mn benen maar het gaat. Om 8.00 staat onze bus klaar om ons naar de boot voor Robbeneiland te brengen. Om 9.00 varen we en na een uur varen landen we op Robbeneiland. Op de boot een prachtig zicht op de Tafelberg gehad. Het is ook een prachtige zonnige dag. Op Robbeneiland stappen we in een bus voor een rondrit op het eiland, er wonen nu nog 200 mensen permanent op het eiland. We zien de groeve waar de gevangenen zand maakte om de paden op het eiland te bezanden. Daar de gevangenen de groeve niet mochten verlaten werd de groeve ook als wc gebruikt. En de dagtemperatuur liep wel op tot 40 graden. De bewakers kwamen dus niet in de groeve en daarom konden de gevangenen daar rustig met elkaar praten over de politiek. Verder kwamen we langs de oude school, de Ierse kerk en de Lepra begraafplaats. Aan het eind van de rondrit gingen we de gevangenis binnen, daar kregen we een rondleiding van een oud gevangene. Hij heeft er 6 jaar gezeten en is er ook gemarteld. Hij was lid van het ANC. Hij liet ons de cellenblokken zien, eerst de groepsverblijven en daarna de 1 persoons cellen, daar zaten de kopstukken van het ANC, die zaten alleen omdat de regering bang was dat ze teveel invloed zouden hebben op de mede gevangenen. We hebben oa de cel van Nelson Mandela gezien. Erg indrukwekkend allemaal.

Na dit allemaal gezien te hebben is het tijd om weer naar de boot te gaan. Weer een prachtige tocht, eenmaal aan wal op naar de Hop on, Hop off bus, daar gelijk ook een ticket voor de Tafelberg gekocht, hoeven we daar niet meer achteraan. Gelukkig maar een kleine rij voor de lift en zoef naar boven. Wat een schitterend uitzicht over Kaapstad en richting Kaap de Goede Hoop. Op het gemak een rondje gedaan en daarna daar een broodje gegeten. Daarna in een lange rij voor de lift naar beneden. Het is ondertussen 16.00 geweest dus de bus in voor een rondje Kaapstad. Bij het Waterfront zijn we uitgestapt want we zien mooie huizen en gebouwen, deze wijk is helemaal opgeknapt en er zitten veel leuke winkeltjes in waar ze wel de prijs weten. We willen naar ons hotel dus naar de bus maar die rijd na 17.20 niet meer vanaf hier dus we gaan lopen. We hebben er 45 minuten over gedaan. Ik ben aardig op hierna dus we gaan op tijd eten. We zitten op de veranda op de 1e verdieping en zitten te genieten van het gedoe op straat. Na het eten gaan we lekker slapen.

1. Adri.:
    5 november 2017
    Tjeetje Els wat akelig om nu ziek te worden. Hopelijk blijft het hierbij!