Christchurch

17 februari 2017 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

onze laatste hele dag hier in Christchurch, we hebben vandaag een rondje met de hop on- hop off tram gemaakt. We zijn bij de Cathedral geweest die half is ingestort, de klokketoren is geheel verdwenen en van het schip zie je dat de boel gewoon cm is verschoven. Verder staat hij er nog bij als na de aardbeving van 2011. Een eind verderop is een multiplex kerk gebouwd waar ze donaties proberen binnen te krijgen voor de herbouw van de Cathedral.  Achter de kerk staan 185 witte stoelen in allerhande soorten, dit ter nagedachtenis van de slachtoffers van de aardbeving. Een mooie herdenkingsplaats in deze stad die net een bouwplaats is zoveel bouwputten zijn er te zien. Ook kom je overal bouwvakkers tegen en hekken die om huizen staan die nog hersteld moeten worden, of om nieuwbouw die op lege plekken gebouwd worden. Tussen al het bouwwerk staan ook weer prachtige oude panden, zowel stenen als houten gebouwen die geen schade hebben opgelopen. Op een open plaats zijn containers neergezet die nu als winkels gebruikt worden, een gezellig geheel bij elkaar. Op een gegeven moment begint het te miezeren en we duiken de tram weer in en doen een hele ronde. Bij het Cantherburry museum gaan we er uit en gaan het museum bekijken. Er is veel te zien over de geschiedenis van New Zealand, de dinosaurussen die hier gevonden zijn en over het oude Christchurch, ook is er een tijdelijke tentoonstelling over 75 jaar New Zealand Air. Toen we uitgekeken waren nog wat gedronken en toen op weg naar ons motel, het regent redelijk en we komen aardig nat thuis. Onze eerste echte regendag, voor ons lastig maar voor de bosbrand prima.

Vanavond koffers ingepakt en wat gegeten. Verder wat tv gekeken, morgen om 10.00 uitchecken maar we gaan pas om 15.30 naar het vliegveld dus we hebben morgen nog wat tijd voor de Botanische tuin die in de buurt zit.

Dit is het laatste verslag van deze reis, de foto’s komen later want dat zijn er zoveel daar heb ik meer tijd voor nodig. Ik zal er wel nog wat op het reislog zetten voor diegene die belangstelling hebben.