Christchurch

16 februari 2017 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

2 wel de wekker gezet voor vanmorgen maar niet te vroeg, 8.30 is een mooie tijd zodat we niet al te laat op pad kunnen. We lopen langs Hagley park naar het Canterburry museum, de versiering voor het lantarn festival is erg mooi, jammer dat we dit missen. We gaan naar het infomatie punt en kopen daar kaartjes voor de bus en het Antarctica museum, we zijn mooi op tijd want 10 minuten later vertrekt de bus. We rijden door de stad en het museum ligt vlak bij het vliegveld waar we zaterdag vertrekken, die rijtijd weten we nu ook. In het museum krijgen we een roze band om die zegt dat we overal voor betaald hebben. We lopen eerst een klein stuk van de route want om 12.00 zijn we ingedeeld voor een rit met een snowmobile, een soort tank voor in de sneeuw. Dirk mag voorin zitten en Els zit erachter, een groep Aziaten zit in de aanhanger en die zien totaal niet wat hun te wachten staat. We rijden over een terrein met heuvels en obstakels en schudden behoorlijk heen en weer. Gelukkig zitten er handvatten om je vast te houden, het is een hele belevenis. We kunnen ook nog wat foto’s maken omdat de chauffeur soms stopt om wat uit te leggen. Na afloop klauteren we uit de wagen en gaan we weer naar binnen, er is een 4D film waarbij ik niet  voorin wil zitten want anders worden we nat!! Nou dat werden we toch wel. Elke keer als er een golf overkwam of een vogel scheet of en zeehond spoog kregen we een beetje water in ons gezicht. Alsof ze met een plantenspuit spoten. Ook bewogen de stoelen mee dus een hele belevenis maar wel erg leuk en een prachtige film. Verder was het zeker een erg interessant museum over de Antarctica expedities. We hebben daar een late lunch gedaan en om 15.30 met de bus terug naar de stad.

Daar lopen we een rondje bij de oude gebouwen rond het Canterburry museum. Vele staan gedeeltelijk in de steigers vanwege reparaties na de aardbeving van 2011. De gemeente  is eerst bezig geweest om alle ondergrondse schades te repareren en gebouwen af te breken die teveel schade hebben. Nu zijn ze met de bovengrondse herbouw en reparaties bezig dus je ziet overal steigers en bouwkranen. We lopen Christ College binnen, op het binnenterrein mogen we gewoon rondlopen. Wat een prachtig terrein is het, met de school, woongebouwen en een eetzaal als in de Harry Potter films. De scholieren wonen op of rond de school en lopen allemaal in schooltenue. Een geweldig gezicht, al die jongelui in dezelfde kleding.

We lopen terug naar ons motel want we hebben moede voeten, tijd voor een biertje en wijntje en een stoel. Om half zes zijn we terug, mooi op tijd voor het nieuws want we zijn benieuwd hoe het staat met de bosbrand in het zuiden van Christchurch.  De brand is ingesloten maar niet onder controle, wel is de wind de goede kant uitgedraaid maar er zijn wel al 11 huizen verbrand en er wordt nog geen regen voorspeld. Die verwachten ze zaterdag pas, fijn voor ons maar in deze mag het van mij morgen al regenen.

Vanavond eten we samen een boterham met vis. Ik heb echt trek in aardappels, bloemkool en een balletje gehakt. 4 weken uit eten wordt je toch wel zat merk ik.