dag 9, de zoutvlakte van Uyuni

15 mei 2024 - Uyuni, Bolivia

We worden vandaag om 9.00 opgehaald door een 5-tal land rovers om naar de zoutvlakte van Uyuni te gaan, eerst gaan we naar het treinenkerkhof dat net buiten het dorp ligt, daar lopen we een rondje tussen de oude verroeste treinstellen, er is echt weinig van over. Dan halen we de spullen voor de lunch nog op en dan gaan we naar een dorpje dat de zoutblokken verwerkt tot zout. De blokken zijn nog vochtig en ze worden daar eerst klein gehakt om vervolgens gedroogd te worden. Daarna wordt het zout in zakken gedaan en verkocht. Voor de winkel worden er kleine zakjes gemaakt voor de verkoop aan toeristen.

Dan rijden we door naar de zoutvlakte die 12000 km2 groot is en doorloopt tot de grens van Chili, er worden foto stops gehouden want het uitzicht is fenomenaal, we rijden door naar cactus eiland. Een rots begroeid met cactussen midden op de zoutvlakte. Je kan de rots beklimmen en dat doen we, ondertussen wordt de lunch voor ons klaargezet. Onder een afdak wordt een tafel gedekt voor ons. We eten er heerlijk, rijst met kip, lama spies, salade en drinken. Als toetje is er taart want we hebben deze reis 4 jarigen. Dit wordt nu tegelijkertijd gevierd omdat sommige jarig zijn terwijl we vliegen. De taart is heerlijk.

Dan gaan we weer rijden, terug richting Uyuni, met een stop om leuke foto’s te maken met grappige effecten. Als alle foto’s gemaakt zijn rijden we naar het Dakar monument, dat staat naast een zouthotel. Dit monument herinnert aan de Dakar races die hier geweest zijn. Rond 16.30 zijn we terug in het hotel, even tijd om mijn verslag bij te werken, vanavond met de hele groep eten aan de overkant, wat weer erg gezellig is.

Morgen vertrekken we via de zoutvlakte naar Villamar. Daar zullen we geen wifi hebben verwacht ik, waarschijnlijk ook geen warm water.

1. Angelique:
    17 mei 2024
    Ik maar denken dat het spoorweg museum vorige week indrukwekkend was ;)
    Gaaf landschap 😍

Jouw reactie