Dag 12, naar Kamanjab

15 september 2022 - Kamanjab, Namibië

We rijden om 9.00 naar Kamanjab, daar zijn we al om 10.30. Daar bestellen we alvast de lunch en gaan dan naar Albert   koppie, daar zijn op het kopje, een berg stenen, rotstekeningen te zien. Wel wat geklauter om boven te komen, in eerste instantie viel het wat tegen maar hoe verder we liepen hoe meer we zagen. Het waren vooral tekening van dieren als giraffes, zebra’s, struisvogels en dingen die we niet direct herkende.

Na een uurtje rondgekeken gingen we terug naar de lodge voor de lunch, lekker salades genomen, Dirk met kip en Els met tonijn. Vers eigengebakken brood erbij, heerlijk.

Na de lunch waren de hutten klaar en konden we ernaartoe, het ziet er weer prima uit. Na een 15 minuten kwam de man met de koffers langs. Wat spullen uitgepakt en opgeruimd. We hebben de middag vrij te besteden dus ik heb eerst de koffers leeggehaald want ik ben van alles kwijt. Nu is alles weer netjes en vindbaar. Daarna wat gaan drinken en om 15.30 klaar voor de bus. We gaan naar de Himba stam, deze stam leeft nog op traditionele wijze, de vrouwen lopen met ontblote borsten en smeren zich in met rode klei, ook hun haardracht is bewerkt met klei. We mogen volop foto’s maken van iedereen. De kinderen lopen met een schortje voor en zijn zo mooi om te zien. Als je foto’s hebt gemaakt willen ze ze zien. En ze kunnen prima swipen.

Een vrouw legt uit met behulp van de gids hoe ze hun kleding netjes houden. Ze roken ze met kruiden, bijna alles is van leer dus met water, als dat er al is, is geen optie. Overdag hangen ze de dekens in de rook en ’s nachts hun kleding. We lopen er een behoorlijke tijd rond, wat opvalt is dat het voornamelijk jonge vrouwen met kinderen zijn, er zijn maar een paar mannen aanwezig. De mannen zijn met de geiten op pad. De ouderen leven verder weg op Himba land. Deze groep woont hier zodat de kinderen naar school kunnen.

Dan weer terug naar de lodge, Els zwempak aan en even lekker afkoelen. Dirk lekker op het terras met zijn boek. Wat te drinken erbij, heerlijk!!  Els nog even douchen en dan is tijd om te eten. Een 3 gangen menu wat erg lekker is. Daarna nog wat drinken met een paar en dan naar bed.

1. Hilde:
    17 september 2022
    Wat tof zeg om zo'n stam te ontmoeten!