dag 18, Maun, Okavangadelta

21 september 2022 - Delfgauw, Nederland

Om 8.30 worden we opgehaald met de boot bij ons hotel, het is nog fris dus vest aan is wel handig. Met een snelle boot varen we in ruim een uur naar Boro. Onderweg zien we al veel vogels en de schipper vaart dan zachtjes of stopt om ons te laten kijken, ook bij huizen langs de kant vaart hij zachtjes. Er lopen veel runderen en ezels langs en in het water om te eten van het verse gras. Aangekomen in Boro, het poolers dorp, stappen we uit de snelle boot. Het is de bedoeling dat we hier per stel een pooler (punter) krijgen die ons in een mokoro (uitgeholde boomstam) rondvaart door de delta. De poolers wonen in Boro midden in de delta. De Okavanga delta is erg bijzonder, de delta is ontstaan door de Okavanga rivier die hier in de woestijn eindigt en een delta heeft gevormd. In de delta liggen een aantal eilandjes en er groeit veel riet. De boten zijn tegenwoordig niet meer van een uitgeholde boomstam maar van polyester, dit om de natuur te beschermen en het scheelt een hoop werk om de boom uit te hollen.

Elk stel wordt gevraagd door een pooler, wij krijgen Tony. We kunnen hem van alles vragen over het gebied maar ook over het werk als pooler. Ondertussen varen we in een optocht door het landschap. We varen voornamelijk door het riet, de diepere stukken zijn gevaarlijker want daar zitten de nijlpaarden en krokodillen. Het is een mooi gezicht, de mokoro’s op een rijtje door het riet, we zien vooral de poolers boven het riet uitkomen. Het is een zeer ontspannen tocht, Tony duwt ons met een lange stuk, de pool of punter. De groep poolers wordt samengesteld met ervaren en beginnende poolers. We zien dan ook dat de wat zwaardere klanten, waaronder wij, door de sterke ervaren poolers worden gevaren. Ook zijn er wat dames onder de poolers. Op een gegeven moment gaan we redelijk dicht langs een grote olifant die ons maar storend vindt, het meisje voor ons zie ik telkens met een verontrustende blik naar de grote bul kijken. Dan moeten we terug, we varen tussen 2 groepen olifanten en dat is geen goed plan en het water is te ondiep om uit te wijken. We landen aan op een eiland en moeten de boot uit. De boten worden over het eiland gesleept, we steken her en der een handje toe. Aan de andere kant varen we weer verder naar een groot eiland waar we een rondwandeling maken op zoek naar wild, de gids verteld het een en ander over het wild dat hier leeft en we zien in de verte weer een groep olifanten en gnoes. Dan lopen we terug en gaan de lunch gebruiken. Deze is in een mokoro meegebracht. Netjes in een koelbox. Lekkere pasta salade, koolsalade, kippepoot en broodjes. Pakje drinken erbij en de lunch is compleet. Dan varen we met een omweg terug naar Boro. Het is een prachtige ontspannen tocht. Terug in Boro nemen we afscheid van de poolers en gaan we terug in de boot om terug te gaan naar het hotel. Weer een prachtige tocht met veel vogels. Om 15.00 zijn we terug in het hotel.

Om 15.30 moet de groep die wil gaan vliegen klaar staan om naar het vliegveld te gaan. Een groep van 7 gaat in een vliegtuig en 6 gaan er in een helikopter.  Dirk blijft in het hotel, hij had niet zo’n behoefte en Els gaat een helikopter vlucht maken. Best spannend.

In de helikopter zitten we met 3 personen en de piloot, er zitten geen deuren in wat in het begin best eng is.  Maar daardoor hebben we wel heel goed zicht op wat er onder ons te zien is. We vliegen met 2 helikopters waardoor we foto’s van elkaar kunnen maken, best mooi. We vliegen over de delta en zien onwijs veel olifanten en nijlpaarden. Ook zien we visarenden, de piloot vliegt achter een arend aan en dat is gaaaaffffff!!!!!!  Alsof we zelf vliegen. Na 45 schitterende minuten landen we weer, we komen allemaal met een grijns tot achter ons oren uit de helikopter, wat was dat gaafff!! We bedanken de piloot en gaan naar de uitgang.

Daar zit de groep van het vliegtuig al op ons te wachten, zij zitten bij te komen van de hitte in het vliegtuig. Iets waar wij zonder deuren geen last van hadden. Toch hadden ook zij een mooie vlucht gemaakt.

We gaan terug naar het hotel waar we onze ervaringen delen met de andere reisgenoten onder het genot van een drankje. Wat een geweldige dag hebben we gehad.

Dan gaan we eten, Dirk en ik lopen eerst een rondje langs het buffet en besluiten á la carte te eten, we bestellen allebei een hamburger en een salade. Het duurt even maar dan hebben we ook wat. De meeste anderen eten van het buffet maar ook dat is vandaag geen positieve ervaring. Blij dat wij anders hebben besloten. Al met al zijn wij ook nog goedkoper uit. Na het eten weer naar de kamer, bijkomen van deze drukke maar prachtige dag.