Denali NP

12 juni 2019 - Denali National Park and Preserve, Verenigde Staten

om 8.30 gaat de wekker want we willen vandaag naar Denali NP. Als we daar op tijd zijn kunnen we misschien vandaag nog een tour doen door het park. Om 9.30 hebben we ontbeten en rijden we de campiing af. We rijden over een prima glooiende weg door prachtige natuur. Om ons heen , in de verte, zien we bergen met besneeuwde toppen. En de zon schijnt met wat bewolking. Een mooie dag dus. Ondanks dat dit de highway is tussen Anchorage en Fairbanks is dit aan het verkeer niet te merken, het is rustig op de weg. Regelmatig wordt het een 3-baans weg zodat er in 1 richting kan worden ingehaald. We stoppen nog bij een paar uitzichtpunten om rond te kijken en foto's te maken. Wat een prachtig gebied is dit. Rond Mount Denali hangt constant een wolk dus die krijgen we niet te zien. Op het laatste stuk krijgen we een fikse bui.

Om 13.00 zijn we bij Denali NP. En gaan gelijk door naar de ticket verkoop en ja we kunnen om 14.45 met een tour van 4,5 uur mee. We hebben dus nog lekker de tijd die kunnen we goed gebruiken want we hebben nog niet geluncht. We nemen koffie mee uit het winkeltje en eten een boterham. We vullen de rugzak met flesjes water en nog wat te snacken voor onderweg.

Dan gaan we de bus in, die zit vol. Onze buschauffeuse heet Tracey en vertelt heel veel over het park en de dieren die er leven. We zien een kariboe in de rivierbedding liggen, niet in het water maar op een droog stuk. Dit om de muggen te ontlopen want het is daar koeler en er staat een windje, hier houden muggen niet van. Kariboes kunnen gek worden van muggen en overlijden als de muggen eieren leggen in de neusholte van de kariboe.

We krijgen bij een hut in het bos een uitleg over het vroegere leven in dit park, van de werkers die de weg hebben aangelegd. Het is een prachtig gebied dat zo natuurlijk mogelijk wordt gehouden.

Jammer genoeg krijgen we verder geen dieren te zien. Die zitten allemaal diep in het bos.

Om 19.00 zijn we weer bij de camper en gaan weer rijden, de campings hier zitten allemaal behoorlijk vol en daar hebben we geen zin in. Om 20.. rijden we een camping bij Nenana op waar een een heerlijk plekje hebben. Gauw eten gemaakt en rustig aan.

Wat is het nog licht, om 23.00 zijn we het dorp ingewandeld, het is dan alsof het 15.00 's middags is en ook zo warm. Nenana is een klein dorpje met een oud treinstation waar een museum in is. Dit is nu natuurlijk gesloten maar morgenochtend gaan we er even langs. Verder staan er hele oude vervallen huizen maar ook een aantal die opgeknapt zijn. Dan toch maar eens naar bed al voelt het nog alsof het veel te vroeg is.