Pijnacker naar Ieper, Belgie

7 mei 2022 - Ieper, België

7 mei, om 9.00 wakker want ja het is vakantie. Na een douche en ontbijt de laatste spullen in de camper gelegd, bed opgemaakt en klaar. Tijd om te vertrekken.

Om 10.30 reden we Pijnacker uit op weg naar België. Het was redelijk rustig op de weg dus we konden lekker doorrijden. Rond 14,30 waren we op de camping in Ieper/Yper. Na ja camping, een parkeerplaats met stroom, we konden niet eens buiten zitten, daar was geen plaats voor.

Eerst wat gedronken en een koekje gegeten want Els was vergeten het brood mee te nemen.

Daarna zijn we Yper in gewandeld, een wandeling van ongeveer 2,5 km waarvan een groot deel door de natuur. In Yper kwamen we door een straat vol met motoren en mannen met leren vestjes, een soort “Harries” het was een groep die met begeleiding een tocht reed. Door naar het plein, daar eerst wat gegeten op een terras, daarna het Flanders museum bezocht. Dit museum gaat over de Eerste Wereldoorlog, er is toen rond Yper lang en hard gevochten. Toen nog een rondje door de stad, de gevels op het plein zijn echt prachtig.

Weer een terras in de zon voor een biertje en een cocktail, tot tegen 19.00 toen zijn we naar de Menenpoort gegaan waar iedere avond de Last Post geblazen wordt voor de gevallenen van WW I

Het werd al aardig druk. Tegen 20.00 begon de herdenking, een behoorlijke groep Schotse doedelzakspelers kwam door de straat aan met muziek, een imposant gehoor en gezicht! Voorop liep een jong ventje mee met een doedelzak. Of hij echt mee speelde? Geen idee.

Om 20.00 werd de Last Post geblazen en daarna zette een doedelzakspeler ook nog een nummer in. Daarna werden er kransen gelegd door een groep Engelsen. Tot slot begonnen de doedelzakspelers weer te spelen en marcheerde zij af. Het geheel was afgelopen. Ik vond het heel bijzonder dat dit nog iedere avond wordt gedaan en er is altijd publiek bij.

Daarna zijn we terug gelopen naar de camping, redelijk gevloerd aan een drankje en op tijd ons bed in. 250Km gereden en 14.939 stappen gezet vandaag.

1. Wenda ter Horst:
    9 mei 2022
    Brood hopelijk in de vriezer?!