27 mei

27 mei 2016 - Claresholm, Canada

Vanmorgen weer een lekker zonnetje bij het opstaan, wel staat er een stevig windje, het giert rond de camper. Na op het gemak ontbeten te hebben gaan we naar het fort waar Fort Macleod zijn naam aan dankt. Er staan nog 2 gebouwen van vroeger en de rest is herbouwd. Er is binnen een tentoonstelling over hoe het vroeger was als mountie. En er was een hoop over de indianen  die hier leefde in de vroegere jaren. Erg mooi gedaan. Na het fort te hebben bekeken lopen we nog even door de hoofdstraat van het dorp en daar staan nog een hoop authentieke huizen. Jammer dat er auto’s staan anders zou je denken terug in de tijd te zijn.

Nu gaan we verder met de camper naar Head Smashed at Buffalo Jump, dit ligt een paar km verder. Dirk heeft aardig moeite om de camper op de weg te houden omdat het zo hard waait!! Vanaf de parking is het een stijl stuk omhoog om bij het centrum te komen maar voor we aan de klim beginnen komt er een busje met de vraag of we een lift willen, dat willen we wel. In het centrum ga je met 2 liften omhoog en dan naar buiten, wat een gigantisch uitzicht heb je daar vandaan. We kijken kilometers ver weg en aan de zijkant zien we de Rockies nog liggen in de verte.

Op deze plek werden vroeger door de indianen de bizons of de klif gejaagd zodat ze weer eten en huiden en enz hadden. Dit was in de tijd dat ze nog zonder paarden en geweren jaagde. Binnen waren er tipi’s en andere indianen spullen te zien. Ook was er een film waarin een bizon jacht was nagespeeld, erg indrukwekkend om te zien.

Daarna weer op weg richting Galgary, we lopen voor op ons reisschema en de zon schijnt dus gauw boodschappen en een camping gezocht zodat we nog heerlijk in de zon kunnen zitten. Het is ietwat fris door de wind die nog steeds niet is gaan liggen.