28 mei

28 mei 2016 - Okotoks, Canada

Vanmorgen opgestaan met nog steeds een behoorlijke wind maar de zon schijnt en er zijn wat wolken. We gaan weer rustig aan op pad vanuit Clarsholm. Via Hw. 2 rijden we naar het noorden, we zien links van ons in de verte nog steeds de Rockies en daarboven hangen wolken. Met heerlijk weer rijden we door een glooiend landschap. Vlak voor Nanton zien we een bord over een museum/gedenkplaats van het Bomber Squadron van Canada uit de 2e Wereldoorlog. Daar gaan we even stoppen om rond te kijken. Wat een mooie plek hebben ze er van gemaakt. Een gedenkplek buiten met alle namen. We komen erachter dat er in Nanton een opleidingscentrum was in de oorlog om piloten en bemanning op te leiden. Deze gingen dan naar Engeland om te helpen in de oorlog. Deze groep deed aan precisie bombardementen. Zij hebben oa. De Tiplitz, oorlogsschip van de Duitsers, laten zinken en drie stuwdammen beschadigd om de Duitse oorlogsindustrie te bemoeilijken, dit werd gedaan met speciale bommen die konden stuiteren op het water. Ook project manna werd door hun gedaan. Dit waren de voedsel droppings boven Nederland na de hongerwinter.  Dit alle werd onderhouden en gerestaureerd door vrijwilligers en omdat we er op zaterdag zijn is er ook een heleboel mensen aan het werk.

Verderop in dezelfde straat is een miniatuur museum, een echtpaar had daar allemaal scenes nagemaakt uit de geschiedenis van Canada. Hiervan hebben we al heel veel in het groot gezien dus waren we hier snel klaar.

Dus weer verder met onze camper, we slaan af om naar de  Bar U Ranch te gaan, hier zijn de gebouwen uit 1880 van een oude ranch blijven staan en bijgehouden als museum, je kan er zien hoe een ranch in elkaar zat en werkte. Er werden op deze ranch ook paarden gefokt. Er hebben hier in de toptijd 10.000 koeien en 8.000 paarden rondgelopen. Een beroemde cowboy die hier werkte is Harry, hij werd later de Sundance Kid een bankrover. Na de late lunch  rijden we door naar Turner Valley in de hoop daar een camping te vinden, maar gesloten. Dus door naar Calgary maar Dirk wil daar nog niet staan. Doet hem al teveel aan naar huis gaan denken en dat wil hij nog niet. Dus slaan we weer af naar het zuiden en na 15 km vinden we eindelijk een camping. We zitten net en Dirk ziet een hert in het groen naast het pad zitten. En het hert blijft daar ook tot het echt stil wordt op de camping. Dan komt het hert overeind en gaat aan het eten, op een gegeven moment komt ze tevoorschijn. Maar er komt net een auto van de buren aan dus blijft ze in de bosstrook langs de camping. We hebben  voor 1 nachtje geboekt maar ’s avonds besluiten we om hier 2 nachten te blijven. Het is hier prachtig. En we willen hierna 2 nachten op een camping bij Calgary staan om daar de stad in te gaan.