10-6 Ontschepen en naar Anchorage

10 juni 2019 - Anchorage, Alaska, Verenigde Staten

vanmorgen om 5.00 de wekker, gauw douchen en eten. Het is weer zonnig, we hebben zo'n mazzel met het weer. Om 6.10 verzamelen om naar de trein te gaan. Deze vertrekt om 7.00 maar we zijn met velen dus in de rij. We krijgen onze stoelen toegewezen, we zitten met 4 aan een tafel in de trein. De trein heeft een doorzichtig dak dus we kunnen alle kanten uit kijken. We tuffen met een rustig tempo de berg op waar we prachtig zicht hebben op besneeuwde bergen en gletsjers. Er vliegen bald eagles rond de trein.

Iedereen is op de uitkijk naar beren en elanden. Die laten zich niet zien.

Het laatste stuk rijden we langs een zee inham met veel modderplaten, het getijde verschil is 6 meter. Een hele delta modderplaten en stromen vanuit de bergen. Een mooie treinrit van 4,5 uur. Om 11.30 zijn we in Anchorage, we laten ons bij het vliegveld afzetten, daar staan onze koffers voor ons klaar. Nu op zoek naar een shuttlebus naar ons hotel, we kijken even rond en er komt er net een aanrijden. Dat gaat lekker snel.

In het hotel is onze kamer nog niet klaar, het is dan ook 12.30 dus nog erg vroeg. Direct ook naar de camperverhuur gebeld over hoe laat we morgen de camper mogen halen. We treffen het dat kan al om 10.00. daarna naar het restaurant voor de lunch, lekker broodje Pulled pork buiten in het zonnetje. Genieten weer.

Na de lunch is onze kamer klaar, onze spullen neergezet en het een en ander uit mijn rugzak gehaald, dat hoeft vanmiddag niet mee Anchorage in. We pakken een taxi naar downtown om daar in een nostalgisch oude tram te stappen voor een rondrit van een uur langs de bijzonderheden van Anchorage. Oude gebouwen zie je hier nauwelijks dus na het rondje met de tram nog een stuk winkeltjes gekeken. Je komt hier erg veel winkels met bontkleding tegen. Is hier heel gewoon. We pakken een taxi terug naar ons hotel. Voetjes omhoog en gebruik maken van de wifi. Die was tijdens de cruise niet goed dus ons reislog weer bijgewerkt met foto's en al. Ook het verslag van vandaag geschreven.

Tijdens de rondrit gehoord dat er hier eigenlijk constant kleine aardbevingen zijn en dat kan ik nu wel merken, je voelt vrijwel constant de wereld wiebelen alsof we nog op de boot zitten.

Straks nog een rondje hier in de buurt lopen, we zitten vlak bij het internationale vliegveld, nou ja er wordt naar Canada gevlogen, en een meer waarop de watervliegtuigen steeds landen en opstijgen. We zagen tijdens de rondrit hele velden met vliegtuigjes staan. 80 % van de mensen hier heeft een vliegbrevet. Dat kan je al gaan halen vanaf je 15e, je rijbewijs vanaf 16 jaar.

Daarna gaan we eten en wat drinken en dan naar bed, de dag is lang genoeg geweest. Misschien nog wat foto's uitzoeken.

1. Hilde:
    11 juni 2019
    Wat een mooie plaatjes! Genietse!