16-6 Valdez

16 juni 2019 - Valdez, Verenigde Staten

om 8.30 loopt de wekker af en dan kunnen we rustig aan opstaan en ontbijten. Een aantal lagen kleding aan want het is fris en er staat een klein windje. We moeten rond 9.45 bij de boot zijn voor een tocht door de Prince William Sound. De boot zit niet vol en is redelijk nieuw, hij ziet er nog er mooi uit. De bewolking hangt erg laag om de bergen en het regent soms.

Dat mag de pret niet lukken, we zitten droog. We varen door de sound/fjord en zien algauw zee otters, zij liggen op het gemak te dobberen in het water en zijn nauwelijks bang voor de boot.

We varen door de sound waar in 1989 de Exxon Valdez een grote olieramp veroorzaakte. De hele baai zat onder de olie, 44 miljoen liter olie de zee in. Een ramp in dit natuur gebied. We hebben geen olieresten gezien maar die zijn er wel, het duurt nog jaren voordat alles weg is.

We komen langs een hele kolonie zeeleeuwen op de rotsen, er wordt een hoop herrie gemaakt door die beesten, ook zwemmen er een aantal langs de boot.

Dan zijn we Puffins, papagaaiduikers, wat een mooie beestjes zijn dat, normaal vliegen ze weg maar het zijn meer zwemmers dan vliegers en als ze veel gegeten hebben dan kunnen ze niet meer vliegen.

En dan zien we het lucht blazen van een bultrug, walvis, hij is alleen en aan het eten. Daarom zien we nauwelijks de staart de lucht in gaan want hij gaat niet zo diep. We komt hij regelmatig boven lucht halen. We blijven een aardige tijd bij hem rond hangen zodat iedereen foto's kan maken.

Dan varen we door naar de Colombia Gletsjer, daar licht heel veel ijs voor waar we proberen doorheen te komen dichter naar de gletsjer. Dit lukt niet er is teveel ijs, volgens de kapitein is dit elk moment anders afhankelijk van wind en getijde. Zoveel los ijs voor een gletsjer hebben we nog niet gezien. Grote brokken ijs waar we langs en door gaan, het kraakt en piept en bonkt rond de boot.

We keren om en gaan weer op zoek naar walvissen of andere dieren, we komen een groep dolfijnen tegen maar die zijn erg snel en willen niet spelen dus dat is lastig foto's maken.

Langzaam aan zijn we weer terug in Valdez, het is ondertussen al 17.30, we hebben tussendoor oestersoep en een bagel gegeten. We gaan naar de camper om even van de zon te genieten, die komt net even door, dan naar binnen voor een buitje en dan is het weer droog. Zo is het de hele dag gegaan alleen de zon laat zich nu pas zien. Biertje erbij en alles komt goed, vanavond weer eten bij “The Fat Mermaid” met allebei een pizza, erg lekker weer.

Het was weer een mooie dag.