Deauville naar Omaha Beach

11 mei 2022 - Omaha Beach, Frankrijk

11 mei, vanmorgen pas om 9.40 wakker, dit was zeker nodig want we zijn allebei niet wakker geweest in de ochtend. We gaan vandaag naar de D Day stranden, via Caen rijden we naar Arromanches, en zo waar er is een camper parkeerplaats. In dit dorp hebben de geallieerden een haven hebben gebouwd om de troepen te kunnen bevoorraadden, delen hiervan liggen nog langs het strand en in zee. Het dorp ligt ingeklemd tussen de kliffen en heeft een breed strand. Er is ook een museum over het maken van deze haven. Een rondje door het dorp gelopen en een ijsje gegeten.

Volgende stop in Longues sur Mer, waar 4 batterijen op een rij liggen met kanonnen er nog in.

Ook ligt er aan de rand van de klif een bunker met schietspleten van waaruit het een heftig gezicht moet zijn geweest toen de geallieerde troepen aan kwamen.

Door naar Colleville sur mer waar een grote Amerikaanse begraafplaats is, groot en druk, hele schoolklassen waren er te vinden.

In deze plaats is ook het Overlord museum met vele tanks, auto en van alles aan wapentuig. Opstellingen met poppen in uniform. Mooi gedaan is dit.

Nu is het ondertussen bijna 5 uur dus tijd voor een camping. We vinden er 1 aan Omaha Beach, boven op de klif. Er staat een harde wind dus we schommelen aardig, rond 6 barst er een fikse bui los. Daarna is het weer zonnig dus na het eten nog even naar het strand geweest.

Vandaag 118 km en 13.120 stappen