Te Anau

12 februari 2017 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

om 8.30 staan we klaar voor de bus naar de Doubtfull Sound te gaan, het is bewolkt en soms regent het. Eerst rijden we door het dorp om nog wat mensen op te halen, dan rijden we door naar Manapouri, het opstappunt voor de 1e boot. Daarmee varen we het meer over, bij het eindpunt ligt een elektriciteit centrale, dmv waterkracht tussen dit meer en de Sound wordt er elektriciteit opgewekt. Vroeger kon je de centrale bezoeken maar dat kan nu niet meer, ze zijn er mee gestopt. Met een bus rijden we de bergpas over, we zitten op een gegeven moment dik in de bewollking dus een uitzicht is er niet. Jammer maar op de terugweg krijgen we nog een kans. Het is een erg bochtige en soms smalle weg. Dan zijn we bij de boot, we boarden en zoeken een plekje bij het raam, het is niet echt weer om buiten te zitten. Maar het is ondertussen wel droog geworden en de lucht wordt lichter dus we houden moed. We varen door een prachtige omgeving, veel watervallen zijn er te zien en deze sound heeft veel zij armen. Overal is er weer wat te bekijken en we maken vele foto’s. Aan het eind van de sound licht de Abel Tasman zee en daar liggen op de rotsen een paar zeehonden lekker te luieren. We varen een rondje op zoek naar dolfijnen maar die zijn er vandaag niet.  We gaan weer terug richting de haven en stappen weer in de bus de pas over, het weer is nu een stuk beter en we hebben een prachtig uitzicht over de sound. We krijgen gelukkig boven de tijd om even foto’s te maken. het gaat allemaal rustig aan, dit doen ze omdat de bemanning van de boot met ons op boot 2 mee moet. Zo hebben ze de tijd om de boel op te ruimen en klaar te maken voor de volgende dag. Dan stappen ze in een auto en rijden als een speer naar de plek waar wij weer op de boot stappen naar Manapouri. Een mooi uitgedacht systeem. We varen terug en stappen weer in de bus op weg naar ons hotel. Daar hebben we nog een uur voor we aan tafel gaan. Even lekker luieren.  Jacky en John zorgen samen voor een bbq die we wel binnen nuttigen want het is wel te koud om buiten te zitten. Het is een gezellige boel zo met z’n allen.