dag 4, naar Lamberts Bay

7 september 2022 - Lambertsbaai, Zuid-Afrika

Vandaag de ochtend vrij, het is mooi weer, de wind is nog wat fris maar goed te doen. De meeste van onze groep gaat de Tafelberg op, het is er helder genoeg voor. Wij zijn daar 5 jaar geleden geweest dus wij besluiten Kaapstad in te gaan, via de compagnies tuin, waar mooie planten en gebouwen staan, lopen we naar het parade plein. Daar staat het regeringsgebouw met een beeld van Mandela. Dit is de plek waar hij na zijn vrijlating zijn eerste toespraak hield. Naast dit plein ligt het Goede Hoop kasteel. De eerste versterkte plek waar de Hollanders hun kampement hadden en wat de oorsprong is van Kaapstad. Het is nog mooi intact en er zitten verschillende tentoonstellingen in het gebouw. Over de slavernij maar ook over de soldaten die er gelegerd waren. We zijn hier een tijdje zoet geweest. Toen we weer buiten stonden zijn we terug richting hotel gegaan want om 13.00 vertrekken we met onze truck/bus. En we moeten nog even wat te eten en drinken halen voor de lunch en voor onderweg. Bij  de supermarkt blijkt de broodjes afdeling gesloten te zijn, er zit achter de supermarkt een kleine bakkerij die ook belegde broodjes verkoopt. Daar blijken onze medereizigers al te zijn. We kopen daar 2 sandwiches en nemen die mee naar de bus. Die kunnen we onderweg opeten.

Wij het hotel verteld Alette dat ze gebeld heeft om een andere bus. De groene truck/bus was wel wat oud, we krijgen nu een witte truck/bus met betere stoelen en ramen die gordijnen hebben. Zeker in Namibie een pre want het kan daar erg warm worden. We gaan er op vooruit. Via de kust rijden we naar het noorden, eerst een stop in Blaauwbaai voor een laatste blik/foto van de tafelberg.

Dan verder, eerst een stuk landinwaarts met vrijwel hetzelfde uitzicht, wel wat saai. Wel zien we een kudde giraffes langs de weg. Later rijden we langs de kust en dit is meer afwisselend. Om 17.30 zijn we bij ons hotel in Lamberts Bay. Het is hetzelfde hotel als 5 jaar geleden, we krijgen nu de Bayroom. Lekker ruim en een goed bed. Alette heeft geregeld dat het enige fatsoenlijke restaurant plek voor ons heeft om vanavond te eten. Lekker hamburger met salade genomen. De vis is vooral inktvis en mosselen en daar zijn we niet zo van.

Na het eten naar de kamer, we zijn best een beetje moe, alles klaar gelegd voor morgen en alles wat niet nodig is op zijn plek. Morgen om 7.00 ontbijten en om 8 uur vertrek. Morgen veel rijden dus een pittig dagje in de truck.