Naar Fox Glacier

8 februari 2017 - Fox Glacier, Nieuw-Zeeland

vanmorgen weer om 8.00 in de bus op weg naar Fox Glacier. We rijden een route langs de kust en stoppen regelmatig voor mooie uitzichten. Eerst bezoeken we Hokitika waar veel jade wordt bewerkt, jade is bijna net zo hard als diamant, dat is dus erg hard. Mooie sieraden worden er gemaakt en natuurlijk er wat gekocht. We hebben nog een rondje door het dorp gedaan en we konden de Fransz Jozef piek al in de verte zien, dit is vrij uitzonderlijk wordt ons verteld maar zo helder is het. We rijden met de bus weer verder naar een rots met zeehonden. Er lagen er behoorlijk wat met jongen. Het was eb en de rots stond droog en ze lagen heerlijk in het zonnetje. De volgende stop was bij een rots die leek op spekkoek, zo gestreept was hij. Daarna door naar de Pancake rots. Die bestaat uit allemaal laagjes, een deel was er tussenuit gespoeld en gewaaid. Een mooi gezicht. Ook waren er grote gaten waar de zee aardig in tekeer ging. Het was nog steeds eb maar met vloed was dit zeker nog mooier geweest. We rijden nu de bergen in om via de Fransz Jozefpas naar Fox Glacier te gaan, we stoppen nog voor een paar mooie watervallen. Het is een prachtige route. Rond 14.00 komen we aan in Fox Glacier en nadat we de koffers in de kamer hebben gezet lopen we naar de overkant. Daar zit het buro dat helikoptervluchten regelt boven de gletsjers en mount Cook. Het weer lijkt goed maar er hangen veel wolken rond de toppen dus wordt ons de vlucht afgeraden. Morgenochtend is een beter tijdstip, dan is het meestal helder genoeg. Er zijn 5 reisgenoten die de gletsjer wandeling hebben geboekt en deze gaat wel door omdat het bij hen om een wandeling gaat en niet om de vlucht. Met een groepje blijven we er nog een poosje zitten en we drinken wat. Ook gaan we los in het winkeltje, ze hebben leuke dingen daar. We spreken of om ’s avonds te gaan eten met wie wil, dit blijken er 18 van de 20 te zijn. We hebben echt een leuke groep reisgenoten. Een stel komt uit Schipluiden. ’s Avonds om 22.15 staat Jacky op de parkeerplaats om met diegene die zin hebben naar gloeiwormen te gaan kijken, natuurlijk gaan we mee. Het is mooi maar niet echt spectaculair. Om 23.00 zijn we terug en gaan we slapen.